torsdag 28 juni 2012

Varför naturligt schampo


Jag blev inspirerad av columbella, som skrev om sin resa från vanliga schampon till naturliga schampon, att skriva om mina upplevelser av hur håret blir när man switchar över från schampon med sodium laureth sulfate och andra konstigheter till schampon med enbart snälla naturliga ingredienser.

Mitt hår har fått sig ett riktigt upplyft sedan jag bytte ut vanliga schampon mot naturliga.
Under övergångsperioden, från onaturligt till naturligt schampo, blev mitt hår fortare fett än vanligt och hårbotten började klia och blev ibland lite irriterad, då var inte håret i det bästaste av skick.
Men efter tre månader med naturligt schampo blev mitt långa, ofärgade, lite självlockiga hår finare än det någonsin varit förut. Mitt hår som reagerar på minsta lilla fukt med att bli väldigt frissigt är nu inte alls lika torrt och strävt som det brukade vara förr. Dessutom blir det inte fett lika fort som förut, det gör att jag kan duscha håret mera sällan och också på det sättet slita mindre på håret.
Förra vintern när jag fortfarande använde onaturliga schampon hade jag problem med mjäll, ganska mycket mjäll dessutom, då använde jag Head&Shoulders mjällschampo men det hjälpte inte särskilt mycket. Denna vinter har jag visserligen lite mjäll men inte alls så mycket som förra vintern, en förtjänst av naturligt schampo kanske?

Naturligt schampo är inte bara snällt mot håret det är också fantastiskt bra för håret, för aldrig någonsin förut har mitt hår varit så fint som det är nu. Till och med folk i min omgivning har kommenterat skillnaden.

Naturligt är bäst säger jag bara, både för miljön och för en själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar