fredag 29 juni 2012

Eczema & Psoriasis Balm


MooGoo Eczema & Psoriasis Balm:

Aktiva ingredienser: Aloe Barbadensis Leaf Juice, Matricaria Recutita Flower Extract, Centella Asiatica Herb Extract, Sage Oil Dalmation.
Övriga ingredienser: Water (purified), Almond Oil, Cetostearyl Alcohol, Polysorbate 60, Olive Oil, Squalane, Allantoin, Vitamin E, Citric Acid, Xanthan Gum, Phenoxyethanol, Piroctone Olamine.

Efter en lång tids testning känner jag äntligen att jag kan ge ett rättvist bedömande av den här krämen för eksem från MooGoo. Men först lite bakgrundsinformation.
Som tur är begränsar sig mitt eksem till handryggen och armvecken, även om det spridit sig en del på sistone, jag vill ju inte få eksem på fler ställen på kroppen så därför gör jag vad jag kan för att försöka mota bort det, vilket ibland också innefattar onaturliga kortisonsalvor. Kortison funkar för mig väldigt effektivt för stunden men så fort jag slutar använda det kommer eksemet tillbaka och oftast då värre än det var från början. Jag har använt den här krämen på två olika sätt, både efter att jag kortisonbehandlat eksemet, för att förhindra det att komma tillbaka, och på obehandlat eksem.

När jag använt den här krämen på det kortisonbehandlade eksemet så har den faktiskt klarat av att hålla eksemet under kontroll ganska bra, även om jag känner och ser att huden inte är helt eksemfri plus att det periodvis blossar upp igen. Men till det här ändamålet får den ett klart godkänt betyg.
Däremot har krämen inte direkt haft någon verkan på eksem som jag inte behandlat med kortison före. Dessutom kan det nämnas att den här krämen inte är helt ren, den innehåller både polysorbate 60 och phenoxyethanol som jag i vanliga fall undviker, men när det kommer till eksem är jag oftast inte lika noggrann med ingredienserna, just för att det är så svårt att hitta något som faktiskt fungerar.
I övrigt så doftar krämen inte särskilt mycket och den har en ganska lös konsistens som snabbt absorberas av huden.

+ Har klarat av att hålla kortisonbehandlat eksem någorlunda under kontroll.
Är inte riktigt så effektiv på eksem som jag hade hoppats att den skulle vara.

Finns att köpas på MooGoos hemsida för AU$18.50, innehåller 120 g.

Betyget blir 3/5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar