torsdag 28 juni 2012

Hur det gick med eksemet


Det var någon som i en kommentar frågade mig om hur det gått med mitt eksem, och jag kom på att jag ju faktiskt inte har berättat om hur det har gått, så jag tänkte skriva lite kort om det.

Det har faktiskt blivit mycket bättre nu och jag tror att det beror på flera saker.
Jag köpte ett par ordentliga diskhandskar att använda så att jag inte skall behöva tvätta händerna i onödan och jag började också blanda några droppar olivolja med min handkräm som Ellinor tipsade om. Jag bytte också ut min vanliga handkräm från Lavera mot en från Logona, som inte finns med på bild men som jag recenserat här, och sedan en från Decubal.
Jag tycker att de två funkar mycket bättre på mitt eksem än vad Laveras handkräm gjorde, de känns väldigt milda och inte det minsta irriterande.

Det som jag ändå tror har gjort störst skillnad, är att jag från att ha använt naturlig handtvål ibland och handtvål med SLS ibland gick över till att helt använda naturlig handtvål utan SLS. Om jag av någon händelse inte har tillgång till naturlig handtvål och tvättar med onaturlig känner jag direkt att händerna inte gillar det alls.

Sen beror det också lite på vädret, i allmännhet har jag inte så mycket problem med eksem under sommaren utan det är mest på vintern det kan bli irriterande.
För tillfället är det i alla fall riktigt bra, eksemet syns knappt längre utan huden är bara lite röd.

Tack igen för alla tips ni gav mig i fråga om vad som hjälper mot eksem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar