fredag 29 juni 2012

Trollhasselvatten


Trollhasselvatten (hamamelisvatten), Witch Hazel på engelska, kan användas som ansiktsvatten och är antiseptiskt och inflammationshämmande vilket gör det passande till hud som lätt får finnar eller annars är oren, trollhasselvattnet är också sårläkande och kan därför med fördel användas på sår på huden. Man kan också applicera trollhasselvatten på insektsbett eller solbränd hud för en lindrande och läkande effekt.

Jag har främst använt trollhasselvattnet som ansiktsvatten på min aknebenägna hud och tycker att huden mått bra av det, har inte sett några dramatiska resultat men det betyder ju inte att det inte funkar. Det luktar inget vidare men man vänjer sig vid doften efter en tid, om det kommer i kontakt med sår på huden tycker jag att det brukar svida lite vilket säkert beror på dess antiseptiska egenskaper. Jag har hällt över vattnet i en flaska med spraypump och sprejat det i ansiktet före jag lagt på olja eller kräm.

Har också testat att badda lite trollhasselvatten på mina eksem men har inte sett att det skulle göra någon skillnad där. I sommar tänkte jag också testa det på insektsbett och eventuella solbrända områden på huden för att se om det lever upp till vad det lovar.

Mitt trollhasselvatten kommer från Akamuti och det köpte jag på The Organic Bodycare Shop för £6.75, men man hittar det också hos bl.a. crearome.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar