fredag 29 juni 2012

Shea smör för torrhetseksem


Jag har använt Shea Smör på två torrhetsfläckar som jag fått på benen nu i vinter och jag måste säga att det har funkat över förväntan. Den ena fläcken har helt försvunnit och den andra är också på väg bort ser det ut som.
På torrhetseksem funkar alltså shea smör väldigt bra men däremot har jag inte märkt att det har haft någon effekt på det eksem jag har på händerna och i armvecken, jag misstänker att det eksemet är infekterat av bakterier och svamp så det är mycket envisare och mer svårbehandlat än torrhetseksemet.


Shea smör är också en väldigt bra multiprodukt som jag använder till lite av varje, sprickor i huden, torra nagelband osv. Själva smöret är ganska hårt i burken men efter att man jobbat med det på huden en stund så mjukas det upp och blir mera lättfördelat. Jag gillar också doften som det har, som är lite nötig och smörig, men jag vet att Estelle, som ursprungligen tipsade mig om Akamutis rena och oprocesserade shea smör, inte gillar den, så jag antar att det kan vara lite olika vad man tycker om doften för den är kanske lite speciell.

Shea smör finns att köpas på flera olika ställen, mitt shea smör kommer t.ex. från Akamuti och det köpte jag från The Organic Bodycare Shop för £3.75.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar