fredag 29 juni 2012

Dags att uppdatera hudvårdsrutinen


Precis som rubriken säger känner jag att det är dags för mig att uppdatera min hudvårdsrutin, i mina försök att kontrollera min upproriska och feta blandhud har jag nästan torkat ut den och på så sätt gjort den irriterad. Förutom att antalet finnar blivit flera har huden också känts irriterad på djupet.

Dessa tre produkter har varit de jag använt mig av på sistone och av dem är det bara ansiktsoljan från Dr.Hauschka som känns helt hundra. Ansiktsrengöringen från Mádara är visserligen bra och är en hejare på att ta bort smink men huden känns ganska torr efter tvätt och för tillfället känns den inte som den rätta rengöringen för min hud. Ansiktskrämen från MooGoo känns inte heller helt rätt för min hudtyp, tur då att jag hittat ett annat användningsområde för den, jag berättar mer i en kommande recension.


Jag har bestämt mig för att börja använda en fetare ansiktsrengöring, för fett sägs ju lösa fett och dessutom vill jag inte torka ut min hud som redan känns ganska torr, samtidigt som den är fet...hur nu det går ihop.
Jag har använt Salviderms Ansiktstvätt nu ett tag och den känns verkligen lugnande för huden, däremot upplever jag att den inte klarar av att ta bort smink helt, ännu efter två omgångar med rengöringen har jag märkt att det sitter kvar en del smink på vissa ställen.
Därför har jag nu siktet inställt på Pais rengöring. Jag tänker följa Hauschkas och Pais filosofi om att inte smörja in sig med kräm på kvällen efter att ha rengjort ansiktet, utan bara spruta på lite ansiktsvatten efteråt. På morgonen sen så använder jag Hauschkas ansiktsolja.

Förstås, man kan ju inte få perfekt hy genom att bara använda de rätta hudvårdsprodukterna utan mycket kommer också inifrån. Därför skall jag också se över den biten, bl.a. öka på motionen, dricka mer vatten samt begränsa sockerintaget.
Jag märker att det här inlägget blev lite långt så jag klipper av här och återkommer i något senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar