fredag 29 juni 2012

Scotch Naturals: Blood and Sand


Jag har köpt ett till Scotch lack att lägga till min lilla samling. Denna gång satsade jag på ett lite mörkare lack till hösten, Blood and Sand. Jag köpte också deras bas- och topplack för att lacken skall få bättre hållbarhet.
Jag tycker att Scotch lack håller sig felfria i två dagar, på den tredje dagen är det så gott som felfritt men efter tre dagar brukar jag vilja måla om. Något jag också märkt är att lacket blir väldigt känsligt när man duschar och schamponerar håret, då kan det ibland försvinna hela flagor. Man skall också se till att inte tvätta händerna någon längre stund just efter att man lackat utan vänta åtminstone två timmar, helst längre.


Jag hade nog förväntat mig att Blood and Sand skulle vara lite mer åt det röda hållet men som ni ser går det mer åt det lila och purpur röda hållet. Men jag gillar nyansen och tror att den kommer att passa perfekt i höst. Bilden här ovanför är tagen inomhus utan topplack.


Den här bilden har jag däremot tagit utomhus med topplack och topplacket gör att resultatet blir mycket blankare. Blood and Sand har mycket skimmer i sig och fast skimret kommer fram bra på nageln så blir själva ytan ganska matt utan topplack. Det här lacket började dock flaga redan någon timme eftet att jag målat naglarna, får hoppas att det berodde på att det inte hade torkat ordentligt och inte på att hållbarheten är sämre än på Scotch övriga lack.

Scotch lack finns numera också att köpas i Sverige på softskin och eleven.

2 kommentarer:

  1. Tycker du att lacken håller bättre med bas- och topplack? Jag har två lack från Scotch (Paisley Martinia och Higland Fling) och första gången jag målade P.M skavdes det av efter några timmar. Sen läste jag att man helst skulle måla dem på kvällen så lacket fick härda under natten, och då satt det bättre men bara i 2-3 dagar innan det mesta är borta. Funderar på om baslacket och topplacket är värt pengarna eller om det inte blir någon större skillnad? Hur funkar det för dig? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Scotch Naturals lack med den gamla formulan hade jag inga större problem med hållbarheten. Men efter att de ändrade formulan så tycker jag att lackens hållbarhet blev klart sämre. Jag har det kombinerade bas- och topplacket men tyvärr tycker jag inte att det förbättrar hållbarheten. Men nu tror jag att de ändrat så att de har ett skilt bas- och topplack så hur de funkar vet jag inte.

      Radera