fredag 29 juni 2012

Förberedelser inför lackning


Jag är absolut inget proffs på att måla naglarna men jag tänkte i alla fall dela med mig av mina bästa tips för att få lacket att hålla så länge som möjligt och se så fint ut som möjligt. Allt jag använder mig av finns på bilden här ovan.


1. Jag börjar förstås med att ta bort eventuellt gammalt nagellack med remover, tyvärr använder jag ännu min konventionella remover men jag har planer på att byta snart. Efter att jag tagit bort lacket tvättar jag händerna för att få bort resterna av removern.


2. Sedan filar jag naglarna till den form och längd jag vill ha. Jag använder en kristallfil från OPI som jag tidigare skrivit om här. Kristallfilen är verkligen toppen, den är skonsam mot nageln, kan tvättas av efter användning och den blir inte oeffektiv, man kan i princip använda den hur länge som helst. Kostar lite mer än vanliga nagelfilar men håller så mycket längre.

3. Det nästa jag gör är att fila ovansidan av naglarna med en fil anpassad för det ändamålet, det gör att naglarna får en mer jämn yta och det översta torra lagret kommer bort. Det här gör jag bara en gång i månaden, om man gör det oftare riskerar man att försvaga naglarna. Bl.a. här finns den fil jag har att köpas.

4. Sedan tar jag lite jojobaolja på alla naglar och buffar in det i nageln med en nagel buffer. Det här gör att nageln återfuktas.

5. Efter det, när nagelbanden fortfarande är uppmjukade av jojobaoljan, puttar jag försiktigt ner dem med en manikyrpinne.

6. Sedan tvättar jag av händerna igen för att få bort rester av jojobaoljan. Efter det är naglarna klara för lackning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar