fredag 29 juni 2012

Badskumt bästa boken på länge



Badskumt
kan komma att vara den bästa bok jag läst på hela året, den är väldigt informativ utan att vara det minsta tjatig eller tråkig. Katarina Johansson skriver på ett väldigt lättförståeligt sätt och hon skriver också om personliga upplevelser vilket i mitt tycke gör boken ännu bättre.

Här finns inte bara information om vilka kemikalier man bör undvika utan den innehåller så mycket annat viktigt. Den tar upp lite om de stora kosmetikajättarna, hur hygienen såg ut förr osv. Allt det bidrar till att man får en bättre inblick i varför skönhetsbranschen ser ut som den gör idag.
Jag tror alla skulle uppskatta den här boken, både de som använder naturliga grejer och de som inte gör det, eftersom författaren ser kritiskt på både det naturliga och onaturliga.

Jag tycker alla borde bli medvetna om vad ens skönhetsprodukter innehåller, sen får man använda naturliga produkter om man vill eller inte, men alla borde verkligen veta på ett ungefär vad de grejer som man smetar in sig med dagligen innehåller. Genom att läsa den här boken kan alla få en bra baskunskap om de vanligaste ämnena som finns i olika slags produkter.

Jag skulle kunna gå på hur länge som helst om hur bra den här boken är, så istället för att rada upp alla positiva saker med den tänker jag ta upp några av de mest tänkvärda sakerna jag fick veta genom boken.



Citat ur boken som härrör till att sminket förr i tiden innehöll bly:

"Med nutidens perspektiv är det lätt att fördöma dåtidens dårskap: Bly och annat otäckt i sminket, hur tänkte de då? De visste ju att bly var giftigt.
Men vad kommer människor i framtiden att säga när de lär sig om oss i historieböckerna? Hormonpåverkande ämnen i sminket, hur tänkte de då? De visste ju..."


Det här är kanske det som fick mig att tänka till allra mest, för folk blev faktiskt upplysta om att bly var farligt, men ändå fortsatte de använda det. Undrar om det är samma sak idag med t.ex. parabener och dylikt?

En annan grej som får mig att haja till är hur många ämnen som är tillåtna i skönhetsprodukter men förbjudna i vissa andra sammanhang. Ta t.ex. zinkpyrition som bl.a. Head & Shoulders mjällschampo innehåller. Zinkpyrition kunde man också hitta i båtbottenfärger förr, men 2001 förbjöds det i båtbottenfärger för fritidsbåtar. Anledningen? "Zinkpyrition är mycket giftigt för vattenlevande organismer". Men ändå är det tillåtet i schampo, hur galet är inte det?

Den här boken kan jag verkligen rekommendera, om jag hade pengar i överflöd skulle jag köpa tusentals exemplar och stå och dela ut böckerna på gatan, så bra är den!

UPPDATERAT
: Sofie tävlar just nu ut ett exemplar av Boken Badskumt på sin blogg, klicka här för att komma till tävlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar