fredag 29 juni 2012

Sodium Laureth Sulfate

Det var ganska länge sen jag körde ett "Ämnen att undvika" inlägg så jag kände att det började vara dags för ett till. Hittills har jag bara skrivit om parabener, mineralolja och phenoxyethanol men nu tänkte jag också skriva lite om Sodium Laureth Sulfate eller Sodium Lauryl Sulfate som det också kallas.


Bildkälla: GoodGuide

Sodium Laureth/Lauryl Sulfate (SLES/SLS) är en kemikalie som man hittar i flertalet hudvårds- och hårvårdsprodukter. Den återfinns oftast i olika rengörande produkter såsom schampo, tandkräm, duschtvål eller ansiktsrengöring.

• SLS funkar på det sättet att det avlägsnar det viktiga fettlager som finns naturligt på huden och därför gör det att huden känns "ren".

• Eftersom hudens naturliga oljor avlägsnas börjar huden panikproducera fett för att ersätta det fett som gått förlorat, detta kan leda till problem med exempelvis känslig hud eller fet hårbotten.

• SLS torkar ut huden och ibland kan detta leda till att hud och hårbotten blir irriterade, om man har problem med torr hud är alltså SLS något av det första man bör utesluta ur sina produkter.

• En av de anledningar till att SLS används så flitigt i dagens hud- och hårvårdsprodukter är för att det är billigt.

Det SLS som man finner i många människors badrumsskåp återfinns också i bl.a. biltvättmedel.

• SLS absorberas av kroppen om det smörjs på huden och det sägs störa nivån av hormonet östrogen.

Ammonium Lauryl/Laureth Sulfate är också avfettande tensider som jag undviker. En annan tensid som jag också undviker är Sodium Coco Sulfate som enligt denna sida bara är ett annat namn för Sodium Lauryl Sulfate.

Om du vill läsa mer kan du klicka dig in bl.a. här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar