tisdag 30 april 2013

Fettfri nattvård



Jag minns inte exakt när det var jag slutade att använda andra produkter än ansiktsvatten på kvällen men någon gång i slutet av hösten var det. Fettfri nattvård var något jag funderat på att testa ganska länge och jag hade tidigare testat det i någon vecka men gett upp då jag inte tyckte att det var något för mig. Nu har jag i alla fall bara använt ansiktsvatten på kvällen i flera månader och jag är nöjd.

En fettfri nattvård är något som förespråkas av bland annat Dr.Hauschka. Dr.Hauschka skriver att användande av produkter på natten stör hudens egen förmåga att ta hand om sig själv och att huden följaktligen kommer att bli beroende av krämer. På natten jobbar huden med att balansera sin egen fettproduktion, om man använder krämer lurar man huden att tro att den inte behöver producera eget fett.

Jag har akne och använde därför Dr.Hauschkas ansiktsolja på kvällen, Hauschkas ansiktsolja skall normalisera överdriven fettproduktion och jag har märkt att ansiktsoljan kan torka ut huden i längden om man inte är försiktig. Resultatet blev att min hud började kännas torrare, även om jag hade akne och också fet hud emellanåt. Dessutom blev den också mera känslig och kändes på något sätt skör, som ni hör är min hud en blandning av en massa konstiga hudtyper och det är ofta som jag inte blir riktigt klok på den. Nu använder jag istället Hauschkas ansiktsolja endast på morgonen och det funkar mycket bättre.

Eftersom jag märkte att min hud var i obalans bestämde jag mig för att testa fettfri nattvård och det är verkligen inget jag ångrar. I början kändes det visserligen ovant att bara spreja ansiktsvatten på huden efter att man tvättat den och visst kan det strama lite, men när man vaknar upp på morgonen är huden inte torr utan det märks verkligen att den själv balanserat sig över natten. Precis som det utlovas av Dr.Hauschka märker jag att min hud blivit bättre på att ta hand om sig själv.

Viktigt att tänka på då man börjar med det här är att ge huden tid att vänja sig vid förändringen (något jag inte gjorde första gången) och att använda en rengöring som är mild och inte torkar ut huden, samt att använda ett ansiktsvatten efter rengöring för att balansera hudens pH eftersom vatten rubbar hudens pH. Jag har också testat Dr.Hauschkas Rhythmic Night Conditioner under en period och min erfarenhet av dem är att de faktiskt funkar, tänkte recensera dem i ett kommande inlägg.

I alla fall, jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter eftersom det här är något som jag tycker har hjälpt min hud att bli bättre. Om någon annan har testat det här får ni gärna dela med er av era åsikter, skulle vara intressant att höra hur det fungerade för er!

8 kommentarer:

  1. Vad kul att det funkar så bra för dig! :)
    Jag har använt mig av fettfri nattvård under några år nu (förutom något undantag, men ytterst sällan) och tycker att det fungerar bra.
    Jag tror iallafall att min hy skulle ha varit både orenare och torrare om jag inte hade gjort det.
    Men det är ju inte helt lätt att veta hur det hade varit nu utan detta heller...
    Tycker dock att det låter logiskt att huden inte ska smörjas in hela tiden utan få en chans själv att reparera/balansera sig/återfukta/återfetta sig o.s.v. för att in "lägga av" och bli beroende av yttre insmörjning.
    Skulle nog behöva köra Dr Hausckas nattkurer ibland dock, men har inte blivit så p.g.a. priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det funkar så bra för dig också, och vad länge du hållit på med det, då ser man ju verkligen att det funkar väldigt bra i det långa loppet! :)
      Tycker också att det låter väldigt logiskt att man inte skall smörja in huden över natten, just för att man inte skall komma in i en ond cirkel som jag t.ex. gjorde.
      Ja Dr.Hauschkas nattkurer är inte direkt billiga och jag letade på olika ställen för att hitta bästa priset, köpte dem till sist från bionaturel då de tog in Dr.Hauschka i sortimentet (http://www.bio-naturel.de/dr-hauschka/dr-hauschka-hautkur-ampullen-50-x-1ml/). Betydligt bättre pris där än på andra ställen där jag sett dem.

      Radera
  2. Logiskt, logiskt! Jag använder själv Dr Hauschkas balanserande produkter och oljan på natten. Jag kanske också ska prova att bara ha ansiktsvatten. Min hy är iofs inte torr på morgonen utan snarare vet och blank, det kanske bli någon dubbeleffekt hos mig istället. Det skadar ju inte att prova :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får återkomma med resultat sen om du bestämmer dig för att testa! :)

      Radera
  3. Jätte intressant inlägg! Blev super sugen på att testa detta själv, hade aldrig läst om det tidigare och ansiktsvatten är en produkt jag tyvärr försummat. Jag är så trött på att min hud är så beroende av nattkräm/oljan - det märks direkt om jag inte smörjt en gång. Måste pröva detta hehe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för mig också, min hud kändes väldigt beroende av oljor/krämer, men nu märker jag att den efter natten själv balanserat fettproduktionen.

      Radera
  4. Intressant, har aldrig hört talas om att inte smörja ansiktet på kvällen, däremot tvärtom av flera hudterapeuter, alltså varken tvätta (fast en skvätt kallvatten går bra) eller smörja sig på morgonen och låta hudens egna olja få vara kvar. Satte min pojkvän på detta experiment och han kan rapportera att han fått mindre torr hy men inte heller fet och inga blemmor har uppstått - sen tvättar han sig och smörjer sig med en oljeblandning på kvällen. Även jag brukar hoppa över morgontvätten och bara sätta på en kräm med SPF om det är stark sol och jag ska ut.

    Blir lite förvirrad när jag läser detta dock, för skulle man lyssna på Dr.Hauschka och på andra hudterapeuter kan man dra slutsatsen att man ska aldrig smörja sig. Med ett undantag dock, Jojoba olja. Pga att den imiterar vår egna talgutsöndring ska den inte störa hudens balans.
    Vet inte om jag kommer pröva att inte smörja in huden på kvällen... lite skeptisk över det, gillar mina oljor för mycket... Vi får se!

    PS Tack för tipset, ska definitivt kolla in boken, speciellt när den har en så bra titel! :) Än så länge så har jag bara kollat in boken "Raw Foods on a Budget" som verkar va något att kolla in. Hon som skrivit boken driver också denna sida: http://rawfoodsonabudget.com/ där man kan kolla in några utdrag ur boken, och andra tips och tricks under fliken "Free Stuff". Kanske kan va något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också väldigt skeptisk till en början eftersom jag trodde att huden skulle bli uttorkad, men så blev det i alla fall inte för mig. Men sen är det säkert väldigt individuellt också, för någon kanske det inte skulle funka, men för mig låter det väldigt logiskt att låta huden själv få reparera sig under natten. :)

      Att man inte skall tvätta sig på morgonen har jag också hört. Jag tvättar mig bara med vatten på morgonen och sen efter det smörjer jag in mig med de grejer jag använder. Att inte alls tvätta ansiktet på morgonen funkar inte för mig eftersom min hud då blir röd och irriterad men däremot kan jag tänka mig att det skulle funka bättre för de med torr hud. :)

      Skall kolla in webbsidan, den låter väldigt intressant!

      Radera