måndag 22 april 2013

Havtornsolja för välmående hud


På senaste tiden har jag blivit väldigt fascinerad av havtornsoljan och de positiva effekterna den sägs ha på huden. På bl.a. makeupalley har havtornsoljan fått väldigt bra omdömen och flera skriver att den dämpar irritation, bleker ärr, håller finnar borta och återfuktar. Havtornsoljan finns i två varianter; kärnolja eller frukt/bärolja.

Kärnoljan utvinns ur havtornets kärna och innehåller omega 6 och 3 i en 1:1 ratio, den är också rik på vitamin E, fosfolipider och karotenoider. Sägs vara bra på att bekämpa rynkor och också ha en blekande effekt på pigmentfläckar. Just vitamin E anses ha många positiva effekter på huden, både då den appliceras direkt på huden och då den verkar inifrån kroppen 

Fruktoljan eller bäroljan utvinns ur havtornets fruktkött och innehåller bl.a. vitamin A och karoten. Också denna sägs ha bra återfuktande egenskaper, bekämpa rynkor och verka anti-inflammatoriskt, varför den ibland rekommenderas för dem med akne.

Jag är riktigt sugen på att testa havtornsolja på min hud och tror faktiskt att jag kommer att köpa hem och pröva. Bäroljan verkar vara den som oftast rekommenderas för dem med akne men jag tror att jag istället skall blanda de båda för att också få kärnoljans goda egenskaper. 
Ren havtornsolja kan man köpa på t.ex. myhavtorn eller iHerb. För att läsa mer om de olika havtornsoljorna kan man klicka sig in här.  

Någon som testat och sett effekt på huden?

6 kommentarer:

  1. Det är så roligt med alla oljor och alla fina egenskaper som kommer på köpet. :-)
    Tyvärr har jag väldigt torr hud och även om jag använt en del oljor tidigare så har det blivit allt svårare och speciellt på vintern för mig. Ser fram emot sommaren nu för då kan jag nog använda dem lite igen.
    Jag har inte testat ren havtornolja men däremot MyHavtorns ansiktsolja som innehåller mycket havtornolja. Tyvärr samma sak där med torrheten så väldigt svårt att säga hur den påverkar huden då man mest tänker på det. De jag har sett som gillar havtornsolja verkar mest ha en mer normal till fet hud än torr. Hoppas det fungerar bra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Skulle vara speciellt roligt om man faktiskt skulle få bra resultat av en enda olja så man vet exakt vilken ingrediens som har de bra egenskaperna. :)

      Radera
  2. Har i planerna att köpa Sibu's havtorns olja, har hört mycket om hur bra den är i att läka ärr osv. Men just nu testar jag Antiac spray från Salcura (finns på bl.a Feelunique) där deras "stjärn-ingrediens" är Havtorns Olja, och det är egentligen så jag ens kom in på tankarna att köpa, så kallat, Källan. Har använt Antiac nu i över en månad och är jätte nöjd! Köpte den för jag ville ha ett bättre alternativ till Tea Tree Oil spot-sticks som är dyra jämfört med förbrukningstiden och är fyllda med alkohol på andra plats i ingredienslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande med Antiac, såg också att du nämnde det i kommentaren till B5 vitaminerna, jag måste läsa på lite om den. :)
      Kul att du också funderar på att köpa havtornsolja, om du testar får du väldigt gärna berätta hur det funkar för dig, eller så kanske man kan läsa om det på din blogg. :)

      Radera
  3. Lite sent svar, men havtorn är en av mina favoriter :)
    Ren havtorn fruktolja är ingen hit, du kommer bli superorange, den är kraftigt orange.
    Jag har lagt ut recept på en olja som man kan blanda själv, http://onepotion.blogspot.se/2013/08/lappcerat-och-ansiktsolja-gor-dina-egna.html.
    Den sålde jag förut och den har recenserats bl a här, http://www.naturligtsnygg.se/fin-ansiktsolja-fran-princess-potion/
    http://www.rosellaecobeauty.se/2011/04/ljuvlig-gyllene-olja-fran-princess-potion/
    http://hemmahosfruc.blogspot.se/2011/05/havtornsolja-fran-princess-potion.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag märkte det då jag testade fruktoljan i armvecket. ;) Tack för tipset, skall kika meddetsamma på ditt recept!

      Radera