onsdag 23 oktober 2013

Hårborstar i trä

Det börjar bli dags för mig att köpa en ny hårborste, min gamla vanliga plastborste från Lindex har börjat få böjda piggar och dessutom känns den inte så skonsam för håret som jag skulle vilja.
Har googlat runt lite efter tips på bra hårborstar och har till sist kommit fram till att jag skall köpa en hårborste med piggar av trä.

Varför skall då hårborstar av trä vara så bra? Träborstar sägs slita väldigt lite på håret, förhindra att hårstrån bryts av och att hårtopparna klyvs. De skall inte heller göra håret elektriskt och dessutom skall träet absorbera hårets naturliga oljor och hjälpa till att fördela dem jämnt över håret, hårbotten sägs också få sig en skön massage då man borstar håret. Många verkar också tycka att mycket mindre hår faller av under borstning då man använder en träborste, kanske just för att de är så skonsamma? Verkar som att de har lite liknande egenskaper som svinhårborstar med det undantaget att trähårborstar har starkare piggar och därför funkar bättre till utredning av håret.
Jag har i alla fall blivit övertygad om träborstarnas goda egenskaper och började titta runt på olika nätbutiker efter alternativ. Det visade sig att utbudet av träborstar vars piggar också är av trä inte var så sort, men det här är i alla fall vad jag hittade:



feelunique finns hårborstar gjorda av bambu från Olivia Garden. Dessa finns i flera olika storlekar och har joniska dynor, de skall därför ha en anti-statisk effekt och ge glans till håret. Priserna för dessa ligger på lite över 10€.

 
Kents Rosewood Woody Hog Brush finns på bl.a. lookfantastic för 11,90€. Sägs passa speciellt bra för långt och tjockt hår, är inte så stor men då får den å andra sidan bra plats i handväskan.



Kost Kamm heter ett tyskt märke som gör olika sorters träborstar. Finns i många olika storlekar och de säljer också kammar gjorda i trä. Borstarna finns i olika träsorter och piggarna är fästa i en dyna av naturgummi. Finns på bionaturel där priset ligger på lite över 10€ för de flesta. Man kan läsa mer om dessa borstar på engelska pravera.


Sist men inte minst finns ett amerikanskt märke som heter Widu som gör olika sorters hårborstar i trä. Dessa är dyrare än de övriga med priser som ligger runt 40€, men de sägs å andra sidan ha mycket bra kvalitet och hålla länge. På makeupalley har de fått endast bra omdömen, men de kostar som sagt rätt mycket. Dessutom har jag inte hittat någon nätbutik som säljer till europa för rimliga fraktkostnader. 

Även The Body Shop säljer en hårborste i bambu om man vill köpa i butik. Någon som använder en hårborste i trä eller som har tips på andra märken som har träborstar?

20 kommentarer:

  1. Jag har länge funderat på en borste i trä men ännu inte kommit mig för att köpa någon. Men det får nog följa med en borste med nästa beställning från Bionaturel tror jag bestämt!
    Jag har nu en borste från Kicks, i bambu och svinborst men tycker inte riktigt om den. Mitt hår blir elektriskt och det känns även som att det slits. Får hoppas på att trä fungerar bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lutar för mig också mest mot att det blir någon av Kost Kamms borstar från bionaturel, tycker de verkar vara rejäla borstar till ett bra pris. Vi får hoppas på att håret inte blir elektriskt med dem! :)

      Radera
  2. Jätte bra tips!
    Bambu borstar från Olivia Garden finns även hos Lyko.se, de har även lite lägre priser på sina varor =)

    Jag köpte en bambu svinborst på Åhléns, den känns skön att borsta med men oj vad mitt håret blir elektriskt. Köpte även en annan borste av trä med vita piggar typ Olivia Garden, den gör inte håret elektriskt i alla fall ;)

    Jag ska satsa på att köpa någon borste ur Olive Gardens sortiment framöver tror jag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om lyko.se! :)

      Verkar som att flera tycker att håret blir elektriskt med svinhårborstar, då Alexandra här ovan också tyckte det. Låter i alla fall lovande att ditt hår inte blev elektriskt med den andra borsten!

      Radera
  3. Jag är också på utkik efter en ny borste och jag hittade faktisk en på "Natural health"-mässan i Malmö i måndags. Jag tror helt bestämt att det är samma som på bilden längst upp - så snart kommer den att finnas i mitt sortiment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du kommer att ta in dem! :)

      Radera
  4. Jag har en i trä 8eller om det är bambu?!?)som jag tycker jättebra om, har haft den i flera år, köpte den på Åhlen´s tror jag, de har träborstar nu också vet jag.
    Får inte elektiskt hår av min, vet inte om jag fick det av svinborst heller riktigt?!? Svinborst funkade aldrig dock, kom inte igenom håret, borstade liksom bara övre håret, har för tjockt hår helt enkelt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite den uppfattningen jag fick om svinborst också då jag försökte läsa på lite, att de inte skulle funka om man har hår som kunde bli tovigt (som mitt blir ibland). Låter jättebra att du är nöjd med din borste, tycker jag nästan inte alls läst något negativt om träborstar så det verkar vara riktigt bra grejer.

      Radera
  5. Jag har en bambuborste med svinborst från Rusta, kostade ca 60:- och den är skön att borsta med och riktigt snygg men tyvärr blir håret elektriskt :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att håret blev elektriskt, kanske det hade funkat bättre om piggarna endast var i bambu?

      Radera
  6. Jag har inte använt en borste på åratal. Tycker det sliter för mycket på håret. Jag fick en kam och borste i present som var just från Olivia Garden så jag har testat. Tyckte den verkade snäll mot håret, men tyckte piggarna var för korta för att räcka igenom mitt tjocka hår, men jag är ju ingen "borsttjej" som sagt. Kammen hade för täta piggar för jag skulle tycka den var bra för mitt långa tjocka hår.
    Hoppas du hittar något du gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också i perioder testat att endast borsta håret genom att dra med fingrarna genom det och tidvis har det funkat bra. Men på sistone har jag i alla fall börjat borsta håret mer då jag tycker det av någon anledning annars ser lite "ihopklumpat" ut, särskilt bak i håret där jag har en virvel.
      Intressant att höra dina åsikter om Olivia Gardens borstar, verkar som att deras borstar då kanske är mer lämpade för de med lite tunnare hår. Jag har också rätt tjockt hår så jag satsar nog inte på deras borstar då.

      Radera
  7. Vilken fin blogg du har! Har precis som du också rensat ut bland mina hud-hårvårds/make-up-produkter, och försöker i det längsta hålla mig från de som innehåller dessa trista ämnen. Svårt att få med övriga familjen där pojkarna till ex vill ha vissa märken som Axe etc etc (tonåringar)... och en sambo som helst köper så "billigt" som möjligt ;) Men själv, med tanke på att jag använt make-up och diverse hudvårdsprodukter dagligen sedan tidiga tonår och är idag 40 år så har man hunnit impregnera kroppen med diverse ämnen... :/ Det enda jag egentligen kan säga att jag har idag som är kanske "mindre bra" är parfym som jag inte känner att jag kan vara utan ;) Finns dock så mycket bra produkter där ute så det finns egentligen ingen anledning som jag ser det att inte vara kräsen och välja det som är bra för en! Mer upplysning till folket, kanske framför allt till de mest utsatta och lättlurade pga fåfänga, jo vi kvinnor.. :/ Än en gång, tack för en jättefin blogg! Ska lägga till den bland mina bokmärken samt länka från min egen blogg! :) Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra att du gillar min blogg! :)
      Jag har också försökt omvända min mamma och pappa till den naturliga sidan så jag förstår att det inte alltid är så lätt. Min syster är däremot lika intresserad som mig av naturliga produkter så det är roligt att få byta erfarenheter med henne.

      Radera
  8. Åh jag vill gärna höra hur det går för dig med din nya hårborste sen. Har själv två stycken "plastic fantastic" som börjar bli rätt slitna och äckliga bägge två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma sak med min plastborste, den börjar kännas väldigt ofräsch även om jag tvättar den, dessutom fastnar det alltid väldigt mycket hårstrån på den.
      Har beställt efter en träborste nu så skall absolut dela med mig av mina åsikter efter att jag fått den och hårdtestat den. :)

      Radera
  9. Gud vilket bra inlägg! Fast det brukar dina inlägg alltid vara! Du fick mig verkligen att öppna upp ögonen för träbortstar :) Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vad roligt att höra! :)
      Du har också en riktigt härlig blogg, den åker upp på min länklista direkt! Vet inte hur jag kan ha missat den fram tills nu!

      Radera
  10. köpte en hårborste i bambu på åhlens för under hundralappen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var förmånligt, tack för tipset! :)

      Radera