fredag 29 juni 2012

Oljerengöring


Som jag skrivit tidigare så använder jag mig just nu av rena oljor när jag rengör mitt ansikte på kvällen. Detta på grund av att jag har fått en del problem med min hud på sistone. Jag körde tidigare med mandelolja men nu har jag bytt till olivolja istället.
När min mandelolja höll på att ta slut så bestämde jag mig för att testa olivoljan, som är lättare att få tag på än mandeloljan och dessutom billigare. Jag blev faktiskt förvånad när jag märkte att jag gillade olivoljan bättre än mandeloljan som rengöring. Den tar bort smink och annan smuts från ansiktet riktigt bra och huden känns också lugnad av olivoljan, dessutom känns den också lite tunnare än mandeloljan och mer behaglig att massera in över ansiktet.

Så jag skall nog fortsätta med olivoljan nu istället för mandeloljan. Mandeloljan är också väldigt bra men olivoljan känns snäppet bättre för min hud. Jag har tidigare också testat att rengöra huden med en blandning av ricin- och solrosolja, tyvärr kändes den inte helt hundra för min hud. Den kändes inte tillräckligt skonsam och dessutom kändes den väldigt klibbig. Det här med oljor är ju väldigt individuellt beroende på vad man har för sorts hudtyp osv.

Olivoljan sägs bl.a. ha antiinflammatoriska egenskaper och för min hud som väldigt lätt får finnar nu för tiden så låter det som en bra egenskap. Jag har tidigare skrivit ett kort inlägg om olivoljan här. Mer info om olivoljan finns på bl.a. shenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar