fredag 29 juni 2012

Ricinolja i läpprodukter

Exempel på läppbalsam utan ricinolja.

Något jag har upptäckt ganska nyligen är att jag inte kan använda läppbalsam eller produkter för läpparna som innehåller ricinolja. Jag hade faktiskt ingen aning förut om att man kan vara känslig för ricinolja i läpprodukter, förrän jag läste att någon hade skrivit på en blogg att deras läppar blev röda och spruckna av ricinolja.

Jag hade tidigare funderat på varför mina läppar brukade bli väldigt irriterade och spruckna av vissa läppbalsam och när jag läste det där förstod jag att det var ricinoljan som orsakade problem, eftersom mina läppar blev bra igen när jag slutade använda läppbalsam med ricinolja.
Jag har experimenterat lite efteråt också och märkt att när jag använder exempelvis läppglans med ricinolja blir läpparna irriterade, så nog var det ricinoljan.
Jag läste också på shenet att ricinolja "kan irritera och göra läpparna torra och inflammerade".
Så om dina läppar är spruckna och irriterade kan det bero på ricinoljan, om du är känslig mot den vill säga, spruckna läppar kan ju bero på en massa andra saker också förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar