onsdag 27 juni 2012

Suck...


Jag blev jätteglad när jag läste på flera ställen att det var många som gillade Laveras Blåklints Schampo som också skall motverka mjäll. Klantig som jag var lade jag in en beställning på en falska utan att kolla ingredienslistan först. Något som jag nu med säkerhet aldrig kommer att glömma bort mera. När jag stod i duschen härom dagen och schamponerade håret läste jag igenom ingredienslistan som ser ut så här:

Ingredients CTFA (INCI)
Water (Aqua), Sodium Coco Sulfate, Lauryl Glucoside, Cocamidopropyl Betaine, Lauroyl Sarcosine, Coco Glucoside, Glycerin, Centaurea Cyanus Flower Extract*, Salvia Officinalis (Sage) Leaf Water*, Melia Azadirachta Extract, Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Water*, Sea Salt (Maris Sal)*, Hamamelis Virginiana (Witch Hazel) Water*, Mentha Piperita (Peppermint) Leaf Water*, Ascophyllum Extract, Sapindus Trifolantus Fruit Extract*, Panthenol, Panthenyl Ethyl Ether, Hydrolyzed Wheat Protein, Hydroxypropyl Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Hydrogenated Lecithin, Glycol Distearate, Alcohol*, Fragrance (Parfum)**, Limonene**, Linalool**, Citral**, Geraniol**
* ingredients from certified organic agriculture
** natural essential oils


När jag läste sodium coco sulfate blev jag lite fundersam, låter inte det lite likt sodium laureth sulfate. Efter att jag googlade det så fick jag veta att sodium coco sulfate bara är ett annat namn för sodium laureth sulfate, argh.
Ändå står det på Laveras hemsida att deras schampon är fria från SLS och ALS. Usch, vad jag blev arg. Nu är det bara att försöka hitta ett nytt schampo för Laveras tänker jag inte använda igen.

Läs mer här: http://community.livejournal.com/longhair/2356788.html
På bloggen naturligt snygg finns också ett jättebra inlägg om de farliga ämnena i våra schampon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar