tisdag 7 januari 2014

Hur havtornsoljan funkade för mig


Jag var ju riktigt sugen på att testa havtornsolja till min aknehud eftersom det på flera ställen sades kunna hjälpa mot akne. Jag skrev lite om havtornsoljans fördelar tidigare och bestämde mig för att testa. Jag tänkte skriva ett litet utlåtande här om hur jag upplevde att havtornsoljan funkade.

Det finns två olika typer av havtornsolja; fruktolja och kärnolja. Jag köpte båda, men kärnoljan var den enda jag använde till ansiktet eftersom fruktoljan färgade huden starkt orange. Den kan säkert användas om man späder ut den med andra oljor, men jag ville testa med ren havtornsolja på min hud, för att kunna se hur den fungerade för sig själv. Därför använde jag endast kärnoljan till ansiktet. Jag testade också att göra en blandning av de båda för mitt eksem. Men först lite om hur jag upplevde havtornsoljan i mitt ansikte.

Havtornsolja för akne:

Kärnoljan gjorde inte huden orange utan istället gav den bara huden en trevlig lyster. Jag upplevde det som att kärnoljan är en ganska torr och lite sträv olja, men som ändå kändes lite kletig och tog en stund på sig att absorberas av huden i ansiktet. I början tyckte jag att jag upplevde en del positiva effekter av havtornsoljan på huden, färre finnutbrott osv. Men några särskilt stora förändringar såg jag inte och efter en tid kändes det också som att den förlorade sin effekt. Jag upplevde det även som att havtornsoljan för sig själv inte gav tillräckligt med fukt och näring till min hud, vilket gjorde att huden kändes lite torr. Sammanfattningsvis en helt okej olja som inte gav några negativa reaktioner, men som ändå inte gav mig bättre resultat än andra oljor jag testat tidigare.


Havtornsolja för eksem:

För att testa havtornsoljan för mitt eksem blandade jag fruktolja och kärnolja med kokosolja och applicerade sen på mina eksem i armvecken. Tyvärr tyckte jag att blandningen efter bara några dagar gjorde mitt eksem ännu rödare och irriterat, så jag blev tvungen att avsluta testningen. Kanske att jag hade koncentrationerna fel eller någonting, så jag kanske försöker mig på det här mera i framtiden.

Havtornsoljan kändes kanske inte riktigt som den rätta oljan för min hud, men det betyder ju inte att den inte kan funka för andra. Testa kan man ju alltid.

Ren havtornsolja finns att köpas på bland annat MyHavtorn och iHerb

2 kommentarer:

  1. I had this one from Sibu and I really like it! Have to buy it again some time :) x

    SvaraRadera