onsdag 25 juli 2012

Primavera Anti Blemish Treatment


Primavera Anti Blemish Treatment:

INCI: Water (Aqua), Hamamelis Virginiana (Whitch Hazel) Leaf Water*, Alcohol*, Mentha Piperita (Peppermint) Leaf Water*, Zinc PCA, Glycerin, Salix Alba (Willow) Bark Extract, Xanthan Gum, Salvia Officinalis (Sage) Leaf Water*, Salvia Officinalis (Sage) Leaf Extract*, Vitis Vinifera (Grape) Seed Extract*, Chamomilla Recutita (Matricaria) Flower Extract*, Aloe Barbadensis Leaf Juice*, Fragrance (Parfum), Salvia Officinalis (Sage) Oil*, Glycyrrhiza Glabra (Licorice) Root Extract*, Cymbopogon Schoenanthus Extract*, Sodium Lactate, Citral, Limonene, Linalool.
*organic 

Det jag förväntar mig av ett finnmedel är att det skall mota tillbaka finnar som är på uppgång eller åtminstone göra så att finnen läker snabbare, tyvärr gör detta från Primavera inget av de här sakerna utan det är ganska effektlöst.
Ofta när jag använt Primaveras finnmedel har jag inte märkt att det skulle ha någon effekt alls, varken på mindre eller större plitor. De gånger jag märkt att det faktiskt gjort något så har det inte motat tillbaka finnen utan istället dragit upp den till ytan och gjort den "färdig" fortare. Ingendera av de här alternativen är något jag föredrar och även om det kanske finns de som gillar att finnmedel drar upp finnar till ytan är det inget jag uppskattar av ett finnmedel, eftersom finnar som kommer upp till ytan = ilsket röda ärr.
Annars så har medlet en bra geleaktig konsistens och det är enkelt att dosera, det doftar fräscht av mint och örter.

+ Bra konsistens, enkelt att applicera.
Dålig effekt. Motar inte bort finnar utan drar istället upp dem till ytan.

Finns att köpas på bionaturel för 14 €, innehåller 10 ml.

Betyget blir 2/5 möjliga.

10 kommentarer:

  1. Har du testat att dutta tea tree och lavendel direkt på? Tycker jag fungerar bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har testat tea tree och det funkade tyvärr inte för mig, tyckte nästan att det i vissa fall gjorde att ärren efter finnen blev rödare än vanligt. Lavendel har jag inte testat, kanske borde göra det.
      Använder just nu äppelcidervinäger som finnmedel och är väldigt nöjd med det. :)

      Radera
    2. Synd att det inte fungerar för dig. Kan vara värt att prova lavendel, det är ju väldigt läkande.

      Radera
  2. Kan rekommendera Garden of wisdom och deras "Majik Anti pop up blemish gel". Den är bra tycker jag, hjälper mot finnar som "är på väg upp" och även de redan utblossade. I min beställning från garden of Wisdom fick jag ett gratisprov på "Beta Hydroxy acid 2% gel" som innehåller salicylsyra ohc som också verkar bra även om jag inte hunnit testa den så länge att jag kan ge ett rättvist utlåtande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är så nyfiken på Garden of Wisdoms finnmedel, var faktiskt på väg att beställa därifrån en gång men det gick inte att använda mitt Visa Electron kort så jag ödde ut det efter det. Men det är flera som tipsat mig om deras finnmedel så jag måste nog ta mig i kragen och försöka beställa hem ett. :)

      Radera
    2. Det fungerade super på mig i början men nu tror jag att flaskan blivit gammal eller att huden vant sig...

      Något med salicylsyra skulle jag vilja testa, får spana in den.

      Radera
  3. Precis det där att det mognar finnen och drar upp den till ytan fungerar Dr Hauschkas finnstift för mig, inget vidare trevligt ju :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte särskilt kul med finnmedel som har den funktionen. Har varit nyfiken på Hauschkas men nu vet jag att det är något som jag inte behöver lägga pengarna på.

      Radera
  4. Har ju läst om andra som gillar Dr Hauschkas finnstift, så man är ju trots allt väldigt olika!
    Du tycker ju att äppelcidervinäger fungerar bra på finnar, för mig fungerar det på samma dåliga sätt, d.v.s. drar upp dem till ytan och mognar dem :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att inte äppelcidervinägern funkar för dig, för mig funkar det bäst av alla de finnmedel jag testat. Applicering morgon och kväll på finnen i ca. två dagar och man märker att den börjar dra sig undan.

      Men som du skriver är det ju väldigt olika vad som funkar för olika personer, det är väl bara att testa sig fram tills man hittar guldkornen. :)

      Radera