tisdag 11 december 2012

Omega 3 & 6 balans

Balansen mellan omega 3 och omega 6 i våra kroppar är något som är väldigt viktigt men som tyvärr ofta är rubbad.
Omega 3 och omega 6 är båda nödvändiga och viktiga för vår kropp och vi borde få i oss dem i förhållandet 1:3, en del omega 3 och tre delar omega 6. Det som tyvärr är vanligt är att vi istället får i oss omega 3 och 6 i förhållandet 1:20, vilket är en alltför hög dos av omega 6 i förhållande till omega 3.



Varför får vi då i oss mera omega 6 än vi borde?

- Omega 6 är mera allmänt förekommande i maten än omega 3
- Omega 6 tas dessutom upp lättare av kroppen än omega 3
- Dåliga kostvanor bidrar till att göra obalansen större

Omega 6 fettsyrorna är dock inte något som man helt bör utesluta ur sin kost eftersom vi behöver få i oss en del av dem via maten, men i för stor mängd blir de skadliga. Vid för stort intag kan de förskjuta immunförsvaret i en allergisk riktning och de bidrar också till bildningen av en del inflammatoriska hormoner.
Omega 3 fettsyrorna är däremot anti-inflammatoriska och kan lindra inflammation i kroppen, men om intaget av omega 6 är för högt kommer omega 6 att verka i kroppen på omega 3 fettsyrornas bekostnad eftersom de båda binder till samma enzym. Därför bildas mindre anti-inflammatoriska substanser av omega 3 i kroppen om halten av omega 6 är för hög, då bildas istället fler inflammatoriska substanser.


Man kan korrigera obalansen genom att se över sin kost. Viktigt att tänka på är att man inte bara kan höja på omega 3 dosen för att få de goda effekterna utan man måste också sänka intaget av omega 6, eftersom omega 6 annars verkar på omega 3:s bekostnad. Självklart kan man också ta kosttillskott för att vara på den säkra sidan. Om man har problem med sjukdomar eller åkommor som orsakas av inflammation kan det vara en bra ide att ta tillskott av omega 3. Jag har ju t.ex. akne och det är en inflammation i huden.
Jag har sedan tidigare tagit Efamol i ett par år men slutade ta det när jag började läsa på om balansen mellan omega 3 och 6 och bytte istället ut det till ett omega 3 tillskott. Jag tror faktiskt att omega 3 har haft en positiv inverkan på min hud och hjälpt mot min akne.

Om man vill läsa mer om omega 3 och 6 balansen kan man t.ex. klicka sig in på inspirerande The Conscious Life som behandlar just det ämnet.

11 kommentarer:

  1. Intressant! Får läsa mer om det. Jag tar ju också Efamol. Just nu har jag fullt upp att fösöka lära mig laga mat helt utan mjölk eftersom jag har börjat reagera på det också. :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trist att du fått problem med mjölk, jag har också slutat dricka mjölk för några månader sen men jag äter fortfarande naturell yoghurt och grädde. Har hört att många gillar mandelmjölk som ett alternativ till komjölk och tror också att jag sett att det finns mandelgrädde att köpas, kanske det skulle kunna funka till matlagning?

      Radera
  2. Bra inlägg. Vi lärde oss det här på utbildningen och jag har tänkt att skriva om det men inte kunnat förklara så bra. Ditt inlägg var jättebra och lätt att förstå..... Jag länkar...

    SvaraRadera
  3. Vilken bra förklaring! Jag har själv en inflammationssjukdom. Försöker äta antiinflammatorisk kost men har inte haft riktig kläm på detta med omega 6 och omega 3 förhållandet. Kanonbra förklarat. Tack!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra, var osäker på om jag hade lyckats med att förklara det på ett bra sätt när jag publicerade inlägget så det känns skönt att höra. :)

      Radera
  4. Jag åt ett tag omega 3 tabletter men läste sedan någonstans att oljan till tabletterna utvinns ur odlad fisk som inte direkt får någon trevlig mat och får också det ena efter det andra för att undvika bakterier mm. så då vågade jag inte äta omega 3. Har du hört/läst något om det?
    Linfröolja är ju däremot bra, har både omega 3, 6 och 9.

    Sv: Roligt att du tyckte om mina anteckningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också hört om det men har tyvärr inte hittat något riktigt bra alternativ ännu som kommer från vild lax, de enda alternativ jag hittills hittat har varit en blandning mellan olika omega sorter och jag är bara ute efter omega 3.
      Kanske att man också kunde ta omega 3 tillskott som kommer från t.ex. linfrö eller andra naturliga källor rika på omega 3.

      Om du skulle hitta något omega tillskott som kommer från vild lax och är rikt på omega 3 så får du väldigt gärna tipsa mig! :)

      Radera
  5. Åt också Efamol tidigare (rätt många år sedan) men märkte att jag mådde sämre av det, svettades bland annat mer.
    På senare år har jag dock haft koll på det här med omega-6 och Omega-3 balansen och tänker faktiskt dagligen på det.
    T.e.x. tar jag Omega-3 kapslar till frukost med kokosolja eftersom det inte stör balansen/upptaget.
    Visste du förresten att det finns forskning som visar att socker motverkar/förstör upptaget av Omega-3 också?!?
    Med andra ord är det klokt att inte käka någon sockrig efterrätt eller liknande när man ätit lax eller tagit Omega-3 i kapselform.

    Ang Linfröolja så är det tyvärr så att kroppen har svårt att tillgodose sig den vegetabiliska Omega-3 varianten, kroppen måste ombilda och kan inte ta upp lika mycket o.s.v... (kan inte förklara riktigt, men googla så hittar du bättre än min info :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade ingen aning om att socker kan störa upptaget av omega-3, kan säkert vara bra att ha i tanke så att man inte äter en massa söta frukter just efter att man tagit tillskott. Visste inte heller om linfröoljan och svårigheterna med upptaget av omega-3 så det skall jag försöka läsa på om. Tack för infon! :)

      Radera
    2. Linfrö ska ju annars vara bra ja. Jag hade tänkt satsa på det som omega 3 källa men nu kanske det inte är någon ide.
      Om du hittar någon bra information om ifall kroppen inte kan ta upp linfrö ordentligt får du gärna skriva om det :)

      Radera