lördag 26 oktober 2013

Idun Minerals Foundation


Idun Minerals Foundation i nyansen Freja:

INCI: Mica, Zinc Oxide,iCI 77491, CIl77492, CI 77891,iCI 77499.

Det här är en foundation jag verkligen trodde jag skulle gilla då de allra flesta tycker att den är mycket bra, men vad som passar en person passar som sagt inte alltid en annan.

Det jag gillar med den här mineralfoundationen är att den är enkel att jobba med och att man kan bygga upp en riktigt bra täckning med den. Av de mineralfoundations jag testat är den här kanske den man får bäst täckning med. Den irriterar inte heller min aknebenägna hud på något sätt men den känns inte heller lugnande för huden som jag upplever att t.ex. Lily Lolos gör.

Iduns foundation är inte helt matt utan den ger en del lyster, jag trodde att jag skulle gilla det då jag ibland kan tycka att Lily Lolos är för matt, men tyvärr funkar det inte alls för min hudtyp. Jag tycker att ojämnheter i huden framhävs med den här foundationen just på grund av att den har en del skimmer i sig. Min hud tenderar också att bli lite fetare mot slutet av dagen och med den här foundationen ser huden fetare ut än den egentligen är då foundationen är lystergivande. Dessutom tycker jag att den ibland lägger sig i veck på huden på ett inte så smickrande sätt, jag skulle också önska att den skulle smälta ihop mera med hudens egen ton istället för att lägga sig som ett lager ovanpå.


Jag fick inte riktigt den rätta nyansen fångad på bild hur jag än försökte, i verkligheten drar Freja mycket mer åt gult och är mörkare än den ser ut att vara på bilden. Nyansen är lite för mörk för mig så jag borde nog ha valt en nyans som är lite ljusare än den här.  

+ Bra täckning, enkel att jobba med.
Framhäver ojämnheter, gör att min hud ser fetare ut än den är, hållbarheten kunde vara bättre.

Finns att köpas på eleven för 349 kr, innehåller 9 g.

Betyget blir 3/5 möjliga.

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att inte Idun verkar funka på din hud. Jag har ju rätt torr hy, så den kanske kan vara något för mig? Knepigt det här med mineralfoundations. Tycker jag får oren hy av vissa, värst är tex Bare Minerals, funkar inte alls på mig. Lily Lolo testar jag för fullt just nu och peppar peppar, hittills har det gått bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kändes väldigt trist, trodde verkligen inte att jag skulle bli besviken på den då den nästan uteslutande fått positiva recensioner, men på min hud såg den inte alls snygg ut. Kanske att den kunde passa dig, verkar ändå som att den funkar för de flesta.

      Vad trist att du till och med får oren hud av en del mineralfoundations, du tror inte att det kan vara bismuthen i Bare Minerals som ställer till det?
      Håller tummarna för att du blir nöjd med Lily Lolos, själv är jag riktigt nöjd med den. Har testat en del annat då jag trott att gräset varit grönare på andra sidan men har gång på gång kommit tillbaka till Lily Lolos, dessutom känns den väldigt prisvärd också.

      Radera