onsdag 18 juli 2012

Karawan Aleppotvål


Karawan Authentic Aleppotvål:

INCI: Sodium Olivate, Laurus Nobilis, Aqua, Sodium Hydroxide.

Mitt hår som är tjockt, grovt med lite självfall är av sig självt ganska torrt så ett schampo som inte torkar ut är ett måste. Därför blev jag väldigt nyfiken på att testa aleppotvål till håret efter att ha läst det här inlägget.
Nu har jag använt tvålen i ungefär två månader och känner mig väldigt nöjd med den.

Den kanske mest påtagliga förändringen som jag sett i mitt hår sedan jag började tvätta med aleppotvålen är att hårbottnen aldrig blir fet längre, jag hade i och för sig inga större problem med fet hårbotten tidigare heller men skillnaden är ändå så pass stor att det märks.
Tvålen löddrar lagom bra, det gäller att ha håret riktigt vått annars är det svårt att jobba upp ett lödder, och rengör bra utan att torka ut håret det minsta. Något balsam behövs inte, men när jag först började tvätta med tvålen tyckte jag att mitt hår kändes strävt efter tvätt, det här var dock något övergående och det är inget jag märker av längre.

Det enda som gör att tvålen inte kammar hem full pott är att jag tidvis upplever att håret blir lite matt efter tvätt, men utöver det så funkar den väldigt bra till hårtvätt. Har också testat den till kroppen och även till det funkar den bra.

+ Rengör utan att torka ut håret det minsta, håret hålls rent väldigt länge.
Tycker ibland att håret ser lite matt ut efter tvätt.

Jag köpte min tvål på softskin för 45 kr ca. 5,20 €, vikt 100 g.

Betyget blir 4,5/5 möjliga.

15 kommentarer:

  1. Sv: jasså? :) men finns det att få tag på i Kroatien tror du? Har liksom fått som ett eksem på sidan av munnen/hakan som är ungefär 3 cm! Hemskt är det. Rött och extremt torrt... Lagt på en kräm nu för jag var så desperat och för att mina föräldrar mer eller mindre tvingade mig. Vaselin, råolja och massa hemska saker :( Men vill ju såklart sola ansiktet lite nu när jag är utomlands!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det har jag ingen aning om. Hamamelis Water borde det i alla fall heta på engelska om du bestämmer dig för att leta efter det.
      Shea smör är något som kanske också skulle funka, borde kanske inte vara helt omöjligt att få tag på?

      Radera
  2. Måste måste måste testa! Hoppas mitt hår gillar det, för mitt hår gillar bara (alldeles) för dyr schampon. Inte okej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att det funkar för dig också! :)

      Radera
  3. Har du testat balsammetoden? Det har verkligen fungerat kanon på mitt torra lockiga hår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte testat det ännu och måste säga att jag inte riktigt känner mig manad att testa heller, låter lite meckigt att greja med bara balsam i håret. ;) Men vem vet kanske någon gång i framtiden.

      Radera
    2. Tja, det enda som var meckigt var egentligen att testa sig fram till produkter som fungerade, sen har det blivit betydligt mindre meckigt med hårvård än tidigare :) Men man ska ju orka sätta sig in i det också.

      Radera
  4. Vad bra att det fungerade för dig! :-)
    Är ju smidigt att kunna tvätta håret med samma tvål man duschar med.
    Jag blev också nyfiken på att testa, men tyvärr rena katastrofen för mitt hår. Jag har nog inte hittat något annat som så effektivt gjort om mitt hår till en tovig Svinto-look-a-like... ;-)
    Håller istället på att kära ner mig i ett Aubrey schampo för tillfället! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att ditt hår inte gillade tvålen, svinto hår är aldrig särskilt kul att ha. ;)

      Kanske någon annan fast tvål skulle funka bättre på ditt hår? Själv tänkte jag testa mandeltvål eller kokostvål som schampo när aleppotvålen tar slut.

      Radera
  5. Har du provat Inkutos "african black soap" Jag tycker att den är den bästa tvålen. Man skall inte ha den i vatten och ligga för att då smälter den. De har också bl.a. en riktigt fint shea smör som jag använder mycket när jag gör mina egna ansiktskrämer. Rekommenderar! inkuto.com. H. Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte testat men skall lägga den på minnet, använder du den till håret också? :)
      Shea smör är något jag använder sedan tidigare som en allt i allo produkt, gillar det verkligen på torra områden på huden.

      Radera
  6. Har använt aleppo tvålen till håret två gånger nu men efter båda gångerna blir håret väldigt flottigt och tjockt :S Vet inte om jag gör något fel eller om det blir så i början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att håret inte blir bra med aleppotvålen, kan ju hända att det är något övergående eller så passar den helt enkelt inte din hårtyp.
      Malin som kommenterade här ovan skrev också att hennes hår inte alls gick ihop med aleppotvålen så det verkar vara väldigt individuellt hur den funkar till olika hårtyper.

      Radera
    2. Tips till er som använder tvål:
      Tvål har ett högt ph-värde och måste därför tas ner så att det matchar hudens ph. Skölj en blandning med vatten och äppelcider vinäger eller citronsyra efter så blir det mycket bättre. :)

      Radera
    3. Bra att veta! :) Skall testa det nästa gång jag tvättar håret!

      Radera